ΤΟ ΚΛΕΜΜΕΝΟ ΤΕΘΡΙΠΠΟ ΤΟΥ ΛΥΣΙΠΠΟΥ ΠΟΥ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΑΝ ''ΑΛΟΓΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΑΡΚΟΥ''
ΤΟ ΚΛΕΜΜΕΝΟ ΤΕΘΡΙΠΠΟ ΤΟΥ ΛΥΣΙΠΠΟΥ ΠΟΥ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΑΝ ''ΑΛΟΓΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΑΡΚΟΥ''
εκθέτοντας τον Άγιο ως κλεπταποδόχο.
Τα τέσσερα χαλκόχρυσα άλογα, έργα εφάμιλλα της Αφροδίτης της Μήλου και του Ερμή του Πραξιτέλη, ύψους πέραν του φυσικού, περίπου 1.60 εκ. και βάρους περί τα 850 κιλά έκαστον, με χαρακτηριστικά τέλεια, εξιδανικευμένα, βρίσκονται σήμερα στο εσωτερικό της βασιλικής του Αγίου Μάρκου στη Βενετία και εκτίθενται μαζί με άλλα μαρμάρινα ανάγλυφα, όλα κλεμμένα από την Κωνσταντινούπολη το 1204 κατά την Δ' σταυροφορία. Στον εξώστη του ναού δεσπόζουν τα αντίγραφα των αλόγων.
Οι επισκέπτες πληρώνουν πανάκριβο εισιτήριο και περιμένουν πειθαρχημένοι σε ουρά πέραν των 50 μέτρων για να εισέλθουν στον ναό και να θαυμάσουν τα ελληνικά καλλιτεχνήματα, τα οποία οι βενετοί ξεναγοί παρουσιάζουν ως προερχόμενα από τη Ρώμη.
...σημ. Οι Ρωμαίοι ήταν άριστοι μόνο στην τέχνη της σντιγραφής των ελληνικών αγαλμάτων καθώς και στην κλοπή ελληνικών καλλιτεχνημάτων.
Και πόσα δεν είδαν αυτά τα άλογα!
Μπορούν να μετροφυλλήσουν την ιστορία μας για 1500 χρόνια μέχρι που βίαια τα άρπαξαν, τα αποκεφάλισαν - ναι τα αποκεφάλισαν - και τα φόρτωσαν σε πλοία με προορισμό τη Βενετία οι ‘’χριστιανοί’’ σταυροφόροι της Ευρώπης. Ρήμαξαν την βασιλίδα των πόλεων, με τους υπέροχους ναούς της, τα πανεπιστήμιά της, τις βιβλιοθήκες της, τα λουτρά της, τα στάδιά της. Κατέστρεψαν, κατάκλεψαν, λεηλάτησαν, ρήμαξαν κυριολεκτικά τις βιβλιοθήκες (μέχρι τότε οι Ευρωπαίοι δεν είχαν ούτε πανεπιστήμια ούτε βιβλία ούτε βιβλιοθήκες…), βίασαν, σύλησαν, ασέλγησαν, εγκλημάτησαν…
Ποια είναι όμως η ιστορία αυτών των αλόγων;
Ένα είναι το δεδομένο:
Είναι γλυπτά αριστουργήματα της κλασικής Ελληνικής τέχνης και έχουν προέλευση ακραιφνώς ελληνική. Ως δημιουργός κατονομάζεται με βεβαιότητα ο Λύσιππος από τη Σικυώνα (370 – 300 π.Χ.), προσωπικός γλύπτης του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Δυο ελληνικά νησιά διεκδικούν την πατρότητά τους, η Χίος και η Ρόδος.
Οι Ρόδιοι υποστηρίζουν ότι τα πρόσφεραν στους Δελφούς προς τιμή του θεού Απόλλωνα. Μάλιστα οι αρχαιολόγοι έχουν εντοπίσει τη βάση όπου είχε στηθεί το σύμπλεγμα (τέθριππο με άρμα και ηνίοχο).
Οι Χίοι επιμένουν ότι τα άλογα κοσμούσαν την κεντρική πλατεία της πόλης τους, μέχρι που τα έρπαξε ο Θεοδόσιος Β', ο οποίος διακατεχόταν από μένος για οτιδήποτε θύμιζε τις δόξες των Ελλήνων. Όπως γνωρίζουμε είναι αυτός ο αυτοκράτορας που κατάργησε τους Ολυμπιακούς αγώνες.
Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΩΝ ΑΛΟΓΩΝ
- Ρόδος – Δελφοί, αφιέρωμα στον Απόλλωνα από τους Ροδίους
- Δελφοί – Ρώμη, μάλλον επί Νέρωνα. Αψίδα του Τραϊανού (ληστρική αφαίμαξη των ελληνικών γλυπτών από Ρωμαίους
- Ρώμη – Κων/λη περί το 330 μ.Χ., Μ. Κωνσταντίνος, ιππόδρομος
- Κων/λη – Βενετία 1204 (λεηλασία της Πόλης, βανδαλισμοί, βιασμοί ληστρική αρπαγή των εντυπωσιακότερων θησαυρών)
- Βενετία – Παρίσι 1797 Ναπολέων Βοναπάρτης (παραλίγο λιώσιμο για εξασφάλιση του μετάλλου), αψίδα του θριάμβου στο Παρίσι
- Παρίσι – Βενετία 1818 Πτώση Ναπολέοντα
- Βενετία ναός εξώστης – 1981 Βενετία ναός εσωτερικό.
Αυτή είναι η επικρατέστερη εκδοχή για τον Γολγοθά του τεθρίππου του Λυσίππου και την προβάλλουμε, μέχρι που το Υπουργείο Πολιτισμού στο Εθνικό κέντρο, αποφασίσει να μας παρουσιάσει μια άλλη, ιστορικά – επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη.
Τα άλογα παραμένουν όρθια και περήφανα ως μια μοναδική πολιτιστική κληρονομιά των όπου γης Ελλήνων, ανυπομονώντας για τη μέρα της δικαίωσης και επιστροφής στα πάτρια εδάφη.
Από Horses_of_Basilica_San_Marco.jpg: Tteskederivative work: Morn (talk) - Horses_of_Basilica_San_Marco.jpg, CC BY 3.0,