ΠΗΓΗ
ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 1811 Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΩΝ ΜΕ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΝ ΒΡΕΤΑΝΟ,ΤΣΑΡΛΣ ΚΟΚΕΡΕΛ,ΕΦΤΑΣΕ ΣΤΗ ΦΙΓΑΛΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΛΕΗΛΑΤΗΣΕΙ ΤΟΝ ΠΕΡΙΦΗΜΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ.
ΕΙΧΕ ΠΕΡΑΣΕΙ ΜΟΛΙΣ ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΠΑΓΗ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΜΑΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ ,ΟΤΑΝ Η ΙΔΙΑ ΟΜΑΔΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΗΝ ΝΕΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΗΣ,ΑΥΤΗ ΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ,ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΟΙ ΕΦΗΡΜΟΣΑΝ ΤΗΝ ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΗ ΤΑΚΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ .ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΑΝ ΜΕ ΑΓΝΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΓΡΑΩΟΥΝ ΚΑΙ Ν ΑΜΕΛΕΤΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΝΑΟ .ΩΣΤΟΣΟ ,ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΠΑΡΕΙ ΚΑΜΙΑ ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΑΙ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΕΣΤΩΝ , ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΗΝ ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Paris Drellas
ΝΑΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ
Τον αποκαλούν και
“Παρθενώνα τη Πελοποννήσου”
Ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα βρίσκεται στα 1.130 μέτρα,στο κέντρο της Πελοποννήσου, πάνω στα βουνά μεταξύ Ηλείας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας και βρίσκεται 14 χλμ. νότια της Ανδρίτσαινας και 11 χλμ. β.α των Περιβολίων.
Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ο ναός δεν ήταν απλά ένα λατρευτικό κτίσμα αφιερωμένο στον Απόλλωνα.
Αν εξετάσουμε τον αρχιτεκτονικό ρυθμό του, θα δούμε ότι αν και εξωτερικά είναι ΔΩΡΙΚΟΥ ρυθμού, στο εσωτερικό του είναι ΙΩΝΙΚΟΥ ρυθμού αλλά οι κίονες του κοσμούνται με ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ ρυθμού κιονόκρανα.
Είναι το μοναδικό αρχαίο οικοδόμημα που συνδιάζει και τους 3 αρχιτεκτονικούς ρυθμούς.
Κατασκευάστηκε το τελευταίο τέταρτο του 5ου αιώνα π. πιθανότατα από τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα, Ικτίνο, μετά από υπόδειξη των ιερέων του Απόλλωνα από τους Δελφούς.
Η πλαγιά που είναι χτισμένος ο ναός έχει έχει διαμορφωθεί τεχνητά σε οριζόντιο επίπεδο και ο ναός τοποθετήθηκε έκκεντρα πάνω σε αυτή με προσανατολισμό που και πάλι θεωρείται παράξενος διότι δεν ακολουθεί τον συνήθη προσανατολισμό του άξονα ανατολής - δύσης αλλά βορρά-νότου.
Δημιουργήθηκε τεχνητά μία πέτρινη ειδική βάση που πάνω σε αυτή τοποθετήθηκε ο ναός.
Η βάση αυτή είναι μοναδική στον κόσμο, διότι λόγω της μελετημένης κλίσης της, επιτρέπει στον ναό να ΟΛΙΣΘΑΙΝΕΙ πάνω σε αυτή κατά 50.2 ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ ΤΗΣ ΜΟΙΡΑΣ κάθε χρόνο με σκοπό να ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΔΙΑΡΚΩΣ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΑΣΤΡΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ το όποιο είναι ο Σείριος, το άστρο του Κυνός, από το οποίο κατάγεται σύμφωνα με τη "μυθολογία" ο Θεός Απόλλων.
Η ΛΕΗΛΑΣΙΑ Ένα χρόνο μετά από την αρπαγή και την λεηλασία των γλυπτών του Ναού της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα. Το 1812 η διεθνής ομάδα των Ευρωπαίων αρχαιοκάπηλων φτάσανε στην Φιγαλεία και αποτελούνταν από τους:
J.Foster,C.R.Cockerell,K.H.von Hallerstein,G.Gropius,J.Linckh,
O.M.Stackerlberg,και P. O. Brondsted.
οι πρώτες ανασκαφές έφεραν στο φως τις πλάκες της ζωφόρου και το κορινθιακό κιονόκρανο.
Τα ευρήματα μεταφέρθηκαν στη Ζάκυνθο, με τη συγκατάθεση του Βελή πασά, που είχε δωροδοκηθεί για το σκοπό αυτό.
Το 1814 η ζωφόρος αγοράστηκε με εντολή του Άγγλου αντιβασιλέως Γεωργίου και το 1815 κατέληξε στο Βρετανικό Μουσείο.
Ο Άγγλος διανοούμενος Christian Muller χαρακτήρισε την υφαρπαγή των μνημείων πράξη βανδαλισμού, αντίστοιχη με αυτή του λόρδου Έλγιν.
Οι 23 μαρμάρινες πλάκες του λεγόμενου "δεύτερου Παρθενώνα"εκτίθενται σήμερα στην αίθουσα 16 του Βρετανικού Μουσείου του Λονδίνου.
Στις δώδεκα πλάκες απεικονίζεται η Αμαζονομαχία και στις υπόλοιπες έντεκα η Κενταυρομαχία.
Η δε ζωοφόρος ήταν πιθανότατα έργο του Παιωνίου ο οποίος είχε φιλοτεχνήσει το άγαλμα της Νίκης στην Αρχαία Ολυμπία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα υπήρξε το πρώτο μνημείο της ελληνικής επικράτειας που συμπεριελήφθη στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, το 1986
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ :